Kolosalne zwolnienia w ogromnej firmie! Pracę straci mnóstwo osób
Volkswagen planuje zamknięcie co najmniej trzech fabryk w Niemczech, redukcję dziesiątek tysięcy stanowisk oraz obniżenie wynagrodzeń o 10% – donosi „Financial Times”, powołując się na informacje związków zawodowych.
Zmiany te obejmą wszystkie zakłady Volkswagena w Niemczech, w których zatrudnionych jest około 120 tys. osób. Ponad połowa pracowników koncernu jest związana z główną siedzibą w Wolfsburgu, w Dolnej Saksonii.
Volkswagen prowadzi w Niemczech dziesięć fabryk, z czego sześć znajduje się w Dolnej Saksonii, trzy w Saksonii, a jedna w Hesji – informuje portal Tagesschau. Szczególnie zagrożony jest zakład w Osnabrücku, który niedawno utracił istotne zamówienie od Porsche.
Szefowa rady zakładowej Volkswagena, Daniela Cavallo, podała, że wszyscy pracownicy zostali wcześniej poinformowani o planowanych cięciach.
Zarząd rozważa także przymusowe zwolnienia oraz przeniesienie niektórych działów za granicę.
W środę odbędzie się kolejna runda negocjacji pomiędzy Volkswagenem a związkiem zawodowym IG Metall, który sprzeciwia się obniżkom płac i domaga się podwyżek.
We wrześniu Volkswagen wycofał program gwarancji zatrudnienia, obowiązujący przez ponad 30 lat, co otwiera drogę do przymusowych zwolnień od połowy 2025 roku.
Niemiecki rząd wzywa koncern do działań na rzecz ochrony miejsc pracy; rzecznik rządu podkreślił, że dla kanclerza Olafa Scholza kluczowe jest zabezpieczenie pracowników przed negatywnymi skutkami decyzji zarządu.
Gazeta „Die Zeit” wskazuje, że choć decyzja o cięciach jest zaskakująca w kontekście wysokich zysków Volkswagena – 22 miliardów euro w 2023 roku – firma zmaga się ze spadkiem sprzedaży.
Grupa Volkswagena odnotowuje niższy popyt na swoje pojazdy, zwłaszcza na rynku chińskim, gdzie szybki rozwój elektromobilności oraz konkurencyjne oferty lokalnych producentów przyciągają klientów.
Spadek sprzedaży dotyczy zwłaszcza pojazdów spalinowych, a koszty produkcji i wynagrodzeń w Niemczech są wysokie.
Dyrektor Instytutu Ekonomiki Motoryzacji, Stefan Reindl, podkreśla konieczność zmniejszenia zatrudnienia, argumentując, że „przy obecnej liczbie pracowników produkowanych jest za mało samochodów”.
Wysokie koszty wpływają także na ograniczenie środków na inwestycje w nowe technologie, jak elektromobilność i rozwój oprogramowania, których koszty są wysokie.
Zauważa się, że marki należące do Volkswagena, takie jak CUPRA i Skoda, osiągają lepsze wyniki, ponieważ produkcja wielu ich pojazdów odbywa się poza Niemcami, gdzie koszty są niższe.
Volkswagen stoi więc przed wyzwaniem: musi poprawić wyniki sprzedaży i ograniczyć wydatki, aby móc utrzymać miejsca pracy w Niemczech, gdzie koszty działalności są znaczące.