Tłumy pod urzędami. Wszyscy chcą zdążyć, bo od 1 lipca będą kary
Zielony obszar to teren, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.
Wyjaśniamy, kto może wjeżdżać do takiej strefy oraz czy wszystkie samochody muszą mieć odpowiednie naklejki.
Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar, w którym wprowadza się ograniczenia dotyczące wjazdu i poruszania się pojazdów w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza oraz promowania ekologicznych środków transportu.
Takie strefy są tworzone przede wszystkim w miastach i obszarach o dużym natężeniu ruchu, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest problemem zdrowotnym i środowiskowym.
Wprowadzenie Stref Czystego Transportu w Warszawie zbliża się wielkimi krokami.
Od 1 lipca strefy będą obowiązywać, a wraz z nimi pojawią się wysokie mandaty dla właścicieli pojazdów, które nie spełniają wymaganych norm.
Właściciele pojazdów muszą zmagać się z problemem błędnie przypisanych norm emisji spalin w bazie danych CEPiK.
Mimo że ich pojazdy spełniają normy, grożą im mandaty, jeśli nie skorygują danych w urzędach. Problemy z normami emisji spalin:
Z powodu zbliżającego się terminu wprowadzenia SCT w Warszawie, kierowcy mają problem z błędnie przypisanymi normami emisji spalin w bazie CEPiK.
Błędy te spowodowały długie kolejki w urzędach komunikacji, gdzie właściciele starają się poprawić dane przed 1 lipca, gdyż za wjazd do SCT pojazdem niespełniającym norm grożą wysokie mandaty.
Część kierowców już skorygowała informacje w CEPiK, ale niektórzy czekają do ostatniej chwili.
Kolejki w urzędach różnią się w zależności od dzielnicy, ponieważ każda ma swój wydział komunikacji. Jak sprawdzić normę spalin swojego pojazdu?
Kierowcy mogą skorzystać z dwóch głównych narzędzi do weryfikacji przypisanej normy emisji spalin:
Strony internetowej historiapojazdu.gov.pl oraz Aplikacji mobilnej mObywatel
Korzystanie z tych rozwiązań pozwoli upewnić się, czy dane pojazdu w bazie CEPiK są prawidłowe.
Jeśli norma emisji spalin jest przypisana błędnie, należy złożyć wniosek o jej korektę w urzędzie komunikacji odpowiednim dla miejsca rejestracji auta.
Warto dołączyć dokumenty potwierdzające faktyczną normę, takie jak świadectwo zgodności WE, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu lub świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.
Błędne dane dotyczące norm emisji spalin w CEPiK mogą prowadzić do poważnych problemów. Pierwsza strefa ruszy w Warszawie 1 lipca, a kolejne miasta, takie jak Kraków i Wrocław, planują wprowadzenie stref wkrótce.
Pojazdy z błędnie przypisanymi normami mogą zostać ukarane mandatami w wysokości 500 zł za każdy wjazd do strefy.
System kontroli będzie działać automatycznie – kamery zamontowane przy wjazdach do SCT będą odczytywać numery rejestracyjne i porównywać je z bazą CEPiK.
W przypadku wykrycia pojazdu niespełniającego norm, informacja trafi do odpowiedniej jednostki, która wystawi mandat.
Błędne dane mogą również utrudnić sprzedaż auta.
Prawidłowe dokumenty są niezbędne, aby nowy właściciel mógł bezproblemowo przerejestrować pojazd.
Dlatego przed planowaną transakcją warto upewnić się, że informacje w CEPiK są aktualne i poprawne.
Nieprawidłowości w bazie CEPiK dotyczące norm emisji spalin to poważny problem dla kierowców, zwłaszcza w kontekście wprowadzenia Stref Czystego Transportu.
Aby uniknąć wysokich mandatów i innych komplikacji, właściciele pojazdów powinni jak najszybciej zweryfikować i ewentualnie skorygować dane swoich aut.
Urzędy komunikacji muszą być przygotowane na zwiększoną liczbę wniosków o korektę w nadchodzących tygodniach przed 1 lipca.
Osoby, których pojazd nie spełnia norm, nadal mogą wjechać do stref czystego transportu. Mogą to zrobić cztery razy do roku lub w nagłej potrzebie uzasadnionej wizytą w szpitalu.
Można też uzyskać stałą zieloną naklejkę, która chroni od wszelkich kar. Zieloną naklejkę mogą uzyskać osoby, które:
Skończyły 75. rok życia,
Mieszkają i płacą podatki w mieście, w którym uzyskują naklejkę (nie chroni to jednak przed wymianą samochodu, tylko przedłuża jego użytkowanie o kolejne 2-3 lata),
Mają samochód zabytkowy.
Powyższe warunki są ogólne, ale mogą być nieco odmienne dla każdego miasta. Należy sprawdzić szczegóły dla miasta, po którym podróżujecie i w którym mieszkacie.